1939.
Efteraars-Udstillingen, Den Frie, Köpenhamn.
I kritiken omnämnes debutanten Hans Billgren med de ”morsamme og fölsamme ”Synteser”. I katalogen:
”Syntese af gammel Have”, ”Rugmarks-Syntese”, ”Bakke med Evighedsblomster”.

1939.
Söndag 11 juni. På Nationaltidendes försättsblad trycks en bild i färg av en hamn ”Juniaften ved Islands Brygge” av Hans Billgren.

1940.
Utställning tillsammans med Grete Billgren, Alfred Andersens Kunsthandel, Nikolaj Plads 7, Köpenhamn. I den positiva kritiken omnämnes landskapsmotiv ”Bakker med Korn”, ”Kirke, Frostvejr” och ”Aften Skaane”. I Börsen 21/2 1940 står ”Det er en saer Udvikling fra 1936-Billederna, det udmerkede Figurbillede af en lærling, Nr 1, og det lette, farvefine Nr.6 ,´Strand, 1937´ og til ´Bakken med Evighedsblomster´ og ´Snesmeltning i Skov´ fra 1940.” I Nationaltidende omnämnes ”Billede av den lilaröde Dame” och ”Manden med det gule Haar og Skaeg”. Vidare omnämnes små ”spaede Blomsterstykker som han kalder ´Rugmarks-Syntese´ eller ´Syntese av en gammel Have´.” ”Der er baade Dig tog Tone i hans bedste billeder.” (Berlingske Tidende)

1942. 
Utställning tillsammans med Eve Eriksson och Grete Billgren på Ystads konstmuseum. I kritiken omnämnes ”Mansporträtt” vilket är ett självporträtt från den tid då Hans Billgren hade rött skägg, ”Sommardag” i dämpade varma toner, ”Gravplats” blek som en gammal legend, och ”Blåsig dag i september” ett naturinspirerat Löderupslandskap. Vidare omnämnes ”Landskap” och en mera färguppdriven interiör ”Målare”. Andra tavlor som omnämns är ”Besöket” där han tangerar den humoristiska folklivsbilden, ”Sillufs stuga” roar också, och de gamla dekorerade dörrarna i hans egen bostad tilldrar sig uppmärksamhet i bilden ”Inga i interiör”. Blomsterstilleben av besjälad färgskönhet särskilt ”Röda och vita blommor”. Något grovt har kommit in i ”Vinterkväll”- här har de röda taken, liksom hos Eriksson, spelat målaren ett spratt (Hedmann-Gade) I recensionen finns en bild av ”Interiör från Löderups kyrka”. I en recension omnämnes ”gubbhuvud i rödkrita”.

1944.
Samlingsutställning i Borrby. Deltar med en tavla benämnd ”Vårdag” samt stilleben vilka i kritiken anges ”kräva en fastare form”.

1944.
Samlingsutställning på Ystads konstmuseum. Deltar med tre verk:
”Asters”, ”Nedgående marssol”, ”Vintersäd”.

1945.
Deltar i Ystads konstförenings jubileumsutställning, Ystads konstmuseum.

1945.
Samlingsutställning Kunstnerernes Efterårsudstilling, Köpenhamn. Deltar med:
1 ”Höstbillede”.

1947, juli.
Deltog i ”Nio Österlen-målare”, Ystads konstmuseum. I en recension skrev intendenten Nils Olsson, att Billgren liksom Eve Eriksson ”målar med känslan, nästan somnanbult, och samma frenesi finner man i deras penseldrag” (Aurora, 15.7 1947).

1947, vernissage 23.11.
Separatutställning på Modern Konst i Hemmiljö, Stockholm. Ulf Hård af Segerstad ansåg att utställningen vittnade om ”en äkta konstnärspersonlighet” (Svenska Dagbladet 30.11 1947). Billgrens halvt visionära landskap erinrade honom om danske målaren Oluf Höst. Flera kritiker framhöll illustrationerna till ”Målaren Manér”, som visades på utställningen. I katalogen:
1 ”Böljande rågfält”, 2 ”Oväder” (”Blixt från backen”), 3 ”Sommarlandskap”, 4 ”Vinterlandskap”, 5 ”Äppelkvistar”, 6 ”Födelsedagsporträtt”, 7 ”Höstens fackla”, 8 ”Vädring”, 9 ”Vildrosor”, 10 ”Fyra blommor”, 11 ”Kvinna med gult hår”, 12 ”Potatissätterska”, 13 ”Äppelträd”, 14 ”Porträtt i profil”, 15 ”Höstdag”, 16 ”Parisisk gatumusikant”, 17 ”Bonde”, 18 ”Hem till gården”, 19 ”Syréntid”, 20 ”Interiör med gitarr”, 21 ”Kyrka I”, 22 ”Kyrka II”, 23 ”Kyrka III”, 24 ”Längtan”, 25 ”Bondgård”, 26 ”Kvinna och sol”, 27 ”Flicka”, 28 ”Kväll”, 29 ”Gula blommor”, 30 ”Efter solnedgång”, 31 ”Ola”, 32 ”Körsbärsträd i blom”, 33 ”Den minste”, 34 ”Blå vas med blommor”, 35 ”Kvinnohuvud”, 36 ”Fruktkorg”, 37 ”Studie”, 38 ”Interiör med figur”, 39 ”Vid havet”, 40 ”Mansporträtt”, 41 ”Vid fönstret”, 42 ”Bondfolk med solros”, 43 ”Människor och djur i regn”, 44 ”Vid gaveln”, 45 ”Bord med frukter”, 46 ”Sol i fönstret”, 47 ”Åskvädret”, 48 ”Solnedgång”, 49 ”Gosse”, 50 ”Blommor”, 51 ”Sjukt barn”, 52 ”Afton”, 53 ”Självporträtt”, 54 ”Röd sol”, 55 ”Sovande gosse”, 56 ”Bondfolk”, 57 ”Man i storm”, 58 ”Självporträtt”, 59 ”Landskap med cyklist”, 60 ”Vid fönstret”, 61 ”Kvinna i interiör”, 62 ”Ateljéinteriör”, 63 ”Fönsterbord med fruktkorg”, 64 ”Vägvisare”, 65 ”Susanna”, 66 ”Man som fått brev”.

1948, vernissage 3.4.
Separatutställning på SDS hallen i Malmö. Hakon Hedeman Gade skrev en recension med den betecknande titel ”Målare i motvind”, där han framhöll konstnärens valörkänslighet med rötter i dansk konst, särskilt några landskap, som ”med sin avdämpning ger en ganska subtil tolkning av vårljuset över slätten” (Sydsvenska Dagbladet 9.4 1948). Katalogen innehöll:
1 ”Ateljéinteriör”, 2 ”Rölleka”, 3 ”Solnedgång”, 4 ”Interiör med figurer”, 5 ”Påsk”, 6 ”Potatissätterska”, 7 ”Kyrkan”, 8 ”Studie”, 9 ”Afton”, 10 ”Apelsiner”, 11 ”Landskap med kärra”, 12 ”Vår i ateljén”, 13 ”Sol i fönster”, 14 ”Bondfolk”, 15 ”Tre blommor”, 16 ”Längtan”, 17 ”Landskap med cyklist”, 18 ”Landskap”, 19 ”Blommande träd”, 20 ”Bukett med tistlar”, 21 ”Vandrare”, 22 ”Nature morte”, 23 ”Vårbild”, 24 ”Flicka” (Kan vara ”Flicka vid köksbord”), 25 ”Vårlandskap”, 26 ”På verandan”, 27 ”Från ett övergivet hus”, 28 ”Sommarafton”, 29 ”Vägvisaren”, 30 ”Gammeldagsrosor”, 31 ”Landskap”, 32 ”Nature morte”, 33 ”Evighetsblommor”, 34 ”Vinter”, 35 ”Höstdag”.

1952, vernissage 20 maj.
Utställning av akvareller på Konstsamlingen i Tomelilla:
1 ”Flodbädd”, 2 ”Santa Faz”, 3 ”Gata”, 4 ”Caprice”, 5 ”Gård i bergen”, 6 ”Caprice”, 7 ”Campello”, 8 ”Ji Jona”, 9 ”Flicka med kruka”, 10 ”Blomstrande mandelträd”, 11 ”Tvätterskor”, 12 ”Brunnen”, 13 ”Playan St Juan”, 14 ”Campello”, 15 ”Trädgård”, 16 ”Landsväg”, 17 ”Torget”, 18 ”I bergen”, 19 ”Getter”, 20 ”Vår”, 21 ”Vägarbetare San Vicente”, 22 ”Mandelträd”, 23 ”Väg med figur”, 24 ”Landskap”. Teckningar: 25 ”Fåraherde och gumma”, 26 ”Marknad i Elche”, 27 ”San Sebastian”, 28 ”Tiggare och åsna”, 29 ”Åsna”, 30 ”Järnvägsstation”.

1952.
Utställning Konstföreningen för Trelleborg och Söderslätt:
1 ”Porträtt”, 2 ”Trädgård”, 3 ”Landskap”, 4 ”Figur”, 5 ”Sädesfält”, 6 ”Blond spanjorska”, 7 ”Landskap med Olivträd”. Akvareller: 8 ”Mandelträd”, 9 ”Campelli”, 10 ”Santa Faz”, 11 ”Vid Alicante”.

1952.
På Åbergs Möbler, Ystad, utställde Hans Billgren tillsammans med Eve Eriksson. Här återkommer akvareller och teckningar från samma års utställning i Tomelilla, men i pressen omnämnes också ett rödmosigt porträtt av en målarkamrat och en kraftig bild av trädgården.

1953.
Deltar i utställning Skånes Konstförening, Malmö:
1 ”Balettflicka”, 2 ”Köksinteriör”.

1953, augusti.
Utställning tillsammans med Francois Gall och Gerhard Wihlborg i Ystads Folkets Park. I recension omnämndes ett litet fint mansporträtt, den doftiga atmosfäriska ”Månsken” och den kyligt hållna interiören ”Fönstret”. Birgit Rausing skrev i Kvällsposten 19.8: ”Hans Billgrens kollektion är inte stor till omfånget men väger tungt ändå. Målaren har gjort avsevärda framsteg sedan man senast såg honom. Bildmässigt har han samlat sig, och även hans färg har blivit stramare och mera kultiverad…” Visade verk:
1 ”Porträtt”, 2 ”Spanskt landskap”, 3 ”Komposition”, 4 ”Träsko”, 5 ”Interiör”, 6 ”Månsken”, 7 ”Porträtt”, 8 ”Fönstret”.

1953, vernissage 14.11.
Separatutställning SDS-hallen, Malmö. Kristian Romares recension i Sydsvenska Dagbladet 15.11. hade den betecknande rubriken ”Stillsam romantiker på SDS”. Birgit Rausing återvände här till Billgren, fördjupade intrycken från Ystad samma år, och framhöll att det var färgen, inte linjen, som var konstnärens centrala formspråk. Hon uttalade dock kritik mot att det hastigt improviserade ibland tog överhanden (KvP 20.11 1953). Utställda verk:
1 ”Strandbild”, 2 ”Figur”, 3 ”Landskap med olivträd”, 4 ”Hus och ko”, 5 ”Gosse vid fönster”, 6 ”Spanska kvinnor”, 7 ”Mansporträtt”, 8 ”Månsken”, 9 ”Risodling”, 10 ”Fönstret”, 11 ”Interiör”, 12 ”Mons”, 13 ”Tomatodlare”, 14 ”Spansk målning”, 15 ”Påskprocession”, 16 ”Landskap med sol”, 17 ”Strand med båt”, 18 ”Trappa Alicante”, 19 ”Flicka vid citronträd”, 20 ”Självporträtt”, 21 ”Tulpaner”, 22 ”Rågfält med vallmo”, 23 ”Ateljé”, 24 ”Landskap”, 25 ”Äppelträd”, 26 ”Interiör med katt”, 27 ”Familjen, vinter”, 28 ”Landskap Kåseberga”, 29 ”Kyrkan, Nöddebo”, 30 ”Landskap, höst”, 31 ”Uppställning”, 32 ”Åsnekärra”, 33 ”Porträtt”, 34 ”Landskap med sol”. Akvareller: 35 ”Bondfolk Spanien”, 36 ”Brunnen”, 37 ”Mandelträd San Vicente”, 38 ”Tomatodlare”, 39 ”Caprice”, 40 ”Blommande träd”, 41 ”Väg till Santa Pola”, 42 ”Jijona”, 43 ”San Juan”, 44 ”Castillejos”, 45 ”Campello”.

1954.
Skånes Konstförening, Malmö:
”Sommarkväll”, ”Landskap”.

1954 eller 1955
utställer Hans Billgren tillsammans med 13 andra Österlenverksamma konstnärer på en höstutställning i Trelleborg. I recension (klipp utan datum) omnämndes ”Trädgård” och ett porträtt. Birgit Rausing i Kvällsposten nämnde ”Landskap med olivträd”.

1955.
Skånes konstförening, Malmö. Deltar med tre målningar.

1956. 
Deltar i Höstutställningens final i Klippan

1956.
Deltar i Skånes konstförening, Malmö.

1956.
I augusti 1956 tog Hans Billgren själv initiativet till en konstutställning i samband med den årliga hamnfesten i Kåseberga, ”Konstnärer i Österlen”. Deltog med:
1 ”Landskap”, 2 ”Porträtt” (”Självporträtt i gul halsduk”).  (Utställningskatalogen pryddes av ett linoleumsnitt av Hans Billgren.)

1956, december.
Samlingsutställning, Konstföreningens i Klippan höstutställning.

1957.
Kåseberga (se ovan). Deltog med:
1 ”Interiör” (”Kök/et”), 2 ”Landskap”.

1957.
Deltar i en utställning på Centralskolan i Lomma med:
1”Landskap I”, 2 ”Landskap II”, 3 ”Kök”, 4 ”Bord och äpplen”, 5 ”Rosor” (Kan vara ”Rosor på ett bord”), 6 ”Pulpeten”, 7 ”Interiör I”, 8 ”Interiör II”, 9 ”Figur”, 10 ”Målning”.

1957, augusti.
Deltar i ”Konstnärer i Österlen”, Simrishamns Rådhus, arr. Föreningen för Fornminnes och Hembygdsvård i Sydöstra Skåne i samarbete med Riksförbundet för bildande konst.

1958.
Utställning Weibullsholms Konstförening:
1”Köket I”, 2 ”Försommar”, 3 ”Hammars Backar”, 4 ”Interiör med taffel”, 5 ”Landskap”, 6 ”Ateljé”, 7 ”Gården”, 8 ”Taffelpiano”, 9 ”Spansk interiör”, 10 ”Flicka i jumper”, 11 ”Rågfält”, 12 ”Musiker”, 13 ”Ale Stenar”, 14 ”Köket II”, 15 ”Aftonlampa”, 16 ”Höstdag”.

1958, september.
Utställning på Krognoshuset i Lund. Marianne Nanne Bråhammar gör jämförelsen med Johan Johanssons landskap i Arbetet 28.9. 1958: ”Man har upplevt det österlenska backlandskapet i Johan Johanssons fasta, manligt dagsklara målningar. De ger ett äkta uttryck både åt konstnären och hans motiv. Men det gör också deras motsats representerad av Hans Billgrens veka, dimbeslöjade visioner /…/ hans landskap verkar abstrakta i sin upplösta form som bygger på svepande färgrytmer.” Katalogen:
1”Backar”, 2 ”Interiör med taffel”, 3 ”Afton”, 4 ”Taffelpiano”, 5 ”Köket I”, 6 ”Ateljé”, 7 ”Spansk stad”, 8 ”Byn”, 9 ”Sommar”, 10 ”Landskap Spanien”, 11 ”Höstdag”, 12 ”Kerstin Gottfries porträtt”, 13 ”Skulptör”, 13 ”Gård”, 14 ”Landskap”, 15 ”Sommarafton”, 16 ”Rågfält”, 17 ”Spansk stad”, 18 ”Köksinteriör”, 19 ”Målare”, 20 ”Aftonlampan”, 21 ”Musiker” (”Jean vid taffeln”), 22 ”Försommar”, 22 ”Hammars backar”, 23 ”Röd byrå”, 24 ”Trädgårdsrummet”, 25 ”Ulla”, 26 ”Fotogenlampan”, 27 ”Gata”, 28 ”Flicka i jumpers”, 29 ”Trappa Spanien”, 30 ”Siesta”, 31 ”Köket II”, 32 ”Vid bordet”.

1958, 13 – 31 oktober.
Utställning på Arbetets konstklubb: 
”Köket II”, ”Fotogenlampan”, ”Rågfält”, ”Afton”, ”Trädgårdsrummet”, ”Ateljé”, ”Hammars backar”, ”Musiker”, ”Köket I”, ”Landskap”, ”Flicka i jumpers”, ”Försommar”.

1959.
Skånes Konstförening, Malmö:
1 ”Interiör”, 2 ”Interiör”.
1960, oktober-november.
Deltar med åtta andra Skånekonstnärer i en utställning på Borås konstmuseum. I pressen omnämnes ”Interiör med flicka”, ”Vårbild” i en sensibel gråtonad färgskala och ”Ateljé”. Det danska inflytandet spåras hos Hans Billgren, och i övrigt ser signaturen ”BE” (=Bernt Eklundh, Göteborgstidningen 27.10 1960), att det är ”slättens ljus, det som inte hindras av skogar och berg utan spelar runt tingen, isolerar och håller samman”, som är den gemensamma nämnaren för utställarna.

1960.
Deltar i ”De 12 refuserades salong” i Malmö

1961, februari.  
Deltar tillsammans med Eve Eriksson, Viktor Kulle och Osvald Larsson i en utställning på Gamla Rådhuset i Södertälje. I pressklipp läser vi om ”Grönt landskap”, ”Landskap med båt”, ”Stilleben med lerfat” och ”Vårbild”. Billgrens landskap omnämnes som ”en vemodsfull, i fjärran tonande lyrik” (Stockholms läns – Södertälje Tidning 25.2. 1961).

1969, sommaren.
Deltar i ”Österlen 69” arrangerad av Tomelilla konstsamling. Ystads Allehandas utsände Barbro Hamenius skrev: ”Den mjuka känsligheten i Hans Billgrens måleri med lätt diffusa former och varma kolorit står i stark kontrast mot sonen Ola Billgrens skenbara realism. Sensibiliteten, inåtvändheten, drömlikheten återfinns emellertid hos dem båda som gemensamma drag.” (19.6.1969)

1970.
Utställning Tomelilla:
”Interiör”, ”Interiör”.

1971.
Deltar tillsammans med sonen Ola i en utställning anordnad av Galleri 66 i Arlöv.

1972, 1973, 1974.
Deltar i samlingsutställningar, Galleri Glemminge, Glemmingebro.

1974, 1975.
Deltar i ”Konstnärer på Österlen”, arrangerad av Kulturnämnden i Simrishamn.

1974-1975, mars – november.
Deltar i ”Konst -74 från Malmöhus läns landstingsområde, Norrbottens museum i Luleå, Stadshushallen i Kiruna, Jokkmokks museum, Kommunbiblioteket i Arvidsjaur, Kalix museum.

1975, februari - mars.
Deltar i ”Österlenkonstnärer”, Landskrona konsthall. ”Hans Billgrens fyra målningar talar om en avancerad bildsyn och en härlig känsla för landskapets rörelse, mellan elementen hav och vind.” (NST-Landskronaposten 15.2 1975)

1975.
Deltar i ”Vårsalongen 1975”, arrangerad av Ystads konstförening, Ystads konstmuseum. Museets intendent Nils Olsson nämnde i sin uppskattande anmälan i Ystads Allehanda 12.4. 1975 särskilt ”Dagen lång”, som placerats av Statens konstråd på stadens polishus. Billgren deltog med:
1 ”Träd och vindar”, 2 ”Dagen lång”, 3 ”Landskap”, 4 ”Ateljébild”, 5 ”Jord och himmel”, 6 ”Porträtt”. 1975. Som ett alternativ till Skånes konstförenings årliga salong arrangerades hösten 1975 i sex olika lokaler utställningar med konstnärer, som ville bryta det traditionella utställningsmönstret för att undvika stagnation (jfr. Sydsvenska Dagbladet 3.11. 1975). Hans Billgrens bidrag uppskattades av Åsa Berntsson i Sydsvenska Dagbladet: ”Hans Billgren söker naturens magiska väsen. Målningarna är romantiska landskap med solen inskriven i en cirkel och flytande, svävande strukturer.”

1977.
Utställning Konstnärer på Österlen:
”Blå interiör”, ”Bronsålder”.

1977, 8.10 – 23.10.
Deltar tillsammans med Eve Eriksson, Fred Hulten och Fred Åberg i en utställning på Konstnärscentrum Stortorget 4, Malmö.

1978.
Deltar i ”Svenskt Landskap III” Galleri Glemminge. Hans Billgren anger: ”Har levt så länge med och i landskapet att jag till sist blivit en del av det – Alltså är mina landskapsbilder ett slags självporträtt”

1986.
Minnesutställning, Ystads konstmuseum.

2004.
Retrospektiv, Ystads konstmuseum. I samband med utställning gav Ystad konstmuseum ut en skrift om konstnären samt Hans Billgren barnbok ”Målaren Manér”.

Översikten är gjord med hjälp av CG Gottfries, Ola Billgren, och till stor hjälp har även Kerstin Gottfries arbeten varit.